Samfund

FodboldtrøjeFredag vil slå indsamlingsrekord til fordel for kræftramte børn

Foto: Danske Spil

I dag trækker danskere over hele landet i fodboldtrøjen for at støtte børn med kræft. FodboldtrøjeFredag, arrangeret af Danske Spil og Børnecancerfonden, er vokset markant de seneste år, og ambitionen i år er at slå sidste års indsamlingsrekord på over otte millioner kroner.

Den årlige indsamlingsdag samler hele Danmark, både fodboldfans, klubber, virksomheder og foreninger, og opbakningen er eksploderet. Antallet af deltagende virksomheder er næsten seksdoblet på tre år, og det indsamlede beløb er steget fra 1,5 til over 8 millioner kroner.

– FodboldtrøjeFredag handler om at forene glæden ved fodbold med en vigtig sag. Vi er stolte af at støtte og sammen med Børnecancerfonden invitere danskerne til en stor folkefest. Det har vi gjort de sidste mange år, siden FodboldtrøjeFredag gik fra at være et internt arrangement hos Danske Spil til at være den nationale begivenhed, det er i dag. Vi kan allerede mærke endnu større interesse i år end tidligere, og der er allerede dobbelt så mange unikke indsamlinger i gang, end der var sidste år. Vi håber meget, at FodboldtrøjeFredag i år er med til at samle endnu flere penge ind til en vigtig sag, siger Nikolas Lyhne-Knudsen, adm. direktør i Danske Spil.

Det er syvende år i træk, at Børnecancerfonden og Danske Spil samler ind til kræftramte børn. Sidste år nåede indsamlingen op over 8 millioner kroner, og målet i år er at overgå dette og engagere flere virksomheder end nogensinde før.

I år har professionelle fodboldspillere fra flere af Danske Spils samarbejdsklubber besøgt børn på kræftafdelinger flere steder i landet for at give børnene en unik oplevelse og sætte yderligere fokus på indsamlingen og den gode sag. Fx har Danske Spils samarbejdsklubber AGF og Randers FC besøgt indlagte børn på Skejby Sygehus, og spillere fra Brøndby IF har været på Rigshospitalets kræftafdeling, ligesom børn har besøgt Brøndby stadion og mødt flere af spillerne.

Taknemmelig for opbakningen

Danske Spil og Børnecancerfonden arbejder tæt sammen for at udbrede kendskabet til dagen, som er blevet en fast tradition på mange arbejdspladser. Danskernes deltagelse antager mange former – nogle nøjes med at tage deres yndlingstrøje på, mens andre afholder events med fodboldquizzer, bordfodbold og fælles frokost på arbejdspladsen.

Alle donationer går ubeskåret til Børnecancerfonden, som gennem støtte, forskning og oplysning gør en mærkbar forskel for kræftramte børn og deres familier.

– Vi er dybt taknemmelige for den massive interesse, som hele landet viser ved at trække trøjen over hovedet for børn med kræft, og for et godt samarbejde med Danske Spil gennem syv år. FodboldtrøjeFredag sikrer ikke bare livsvigtig støtte, men skaber også opmærksomhed om børn med kræft – i år med særligt fokus på dem, der rammes af hjernetumorer, hvor både dødeligheden og kompleksiteten desværre er højere. Som en lille, privat fond har vi brug for støtte udefra, og FodboldtrøjeFredag er en uvurderlig hjælp til forskning, oplysning og støtte til familierne. Vi håber, at endnu flere i år vil tage del i fællesskabet og bidrage til at gøre en reel forskel, siger Marianne Benzon Nielsen, direktør i Børnecancerfonden.

Hvad er FodboldtrøjeFredag?

FodboldtrøjeFredag er Danske Spils og Børnecancerfondens årlige indsamling til fordel for Børnecancerfonden, som altid ligger den første fredag i marts, og som sætter fokus på børn med kræft.

Danske Spil er initiativtager til projektet og har udviklet FodboldtrøjeFredag til fordel for og sammen med Børnecancerfonden. Når du trækker i trøjen på FodboldtrøjeFredag, er du med til at sætte fokus på og din støtte til kræftramte børn og deres familier gennem den måske sværeste tid i deres liv.

Læs mere om FodboldtrøjeFredag: https://fodboldtroejefredag.dk/.

Sådan deltager du

Du kan gøre tre ting for at være en del af #FodboldtrøjeFredag:

  1. Donér et valgfrit beløb til Børnecancerfonden via MobilePay 201717
  2. Deltag og træk i en fodboldtrøje d. 7. marts
  3. Del et billede på sociale medier med #FodboldtrøjeFredag.

Kommentarer